مدیرعامل پتروشیمی شیراز در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهارکرد: با وجود اینکه سال ۹۵ هنوز تمام نشده است پتروشیمی شیراز توانسته است تاکنون ۸۴ درصد ظرفیت اسمی خود تولید داشته باشد و تلاش داریم تا میزان تولید در سال ۹۶ را در مجموع از تمام واحدهای مجتمع پتروشیمی شیراز به حداقل ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسانیم.
عبدالرحیم قنبریان افزود: پتروشیمی شیراز در قالب تعهداتی که در راستای صیانت از محیط زیست و مسئولیت‌های اجتماعی دارد متعهد شده است که برخی از قوانین بین‌المللی را رعایت کند تا صدمات ناشی از تولید در محیط زیست جبران شود بر همین اساس دیدگاهی به عنوان مکانیسم توسعه پاک انتخاب کرده است و بهترین عملکرد پتروشیمی شیراز با این رویکرد کاهش گازهای گلخانه ای از  واحد اسید نیتریک و نیترات آمونیوم بود.
قنبریان تصریح کرد: هزینه‌ای بالغ بر ۳۴ میلیارد تومان بدون چشم داشتی در تولید و  یا کمک به تولید و سودآوری سرمایه گذاری شده است تا صدماتی که تولید به محیط زیست وارد آورده را جبران کند و معادل ۴۲۰ هزار تن CO2 از گازهای گلخانه ای که تاثیر منفی دارند در واحد جدید CDM پتروشیمی شیراز جذب و تجزیه می‌شود یعنی گازهای N2O و NO2 را گرفته و به ازت و اکسیژن که در محیط قابل استفاده است تبدیل می کند.
وی ادامه داد: انتظار داریم که طرح‌های محیط زیستی در آینده حمایت شود تا برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیست محیطی که نیازمند بودجه و سرمایه گذاری های کلان هستند ایجاد انگیزه شود و در صورت حمایت از طرح های آینده، پتروشیمی شیراز  آمادگی دارد تا پروژه‌های مختلفی را در زمینه رعایت شرایط زیست محیطی به ثمر برساند.
وی همچنین در مورد برنامه های زیست محیطی پتروشیمی شیراز در سال آینده گفت: دو پروژه مهم زیست محیطی که درسال ۹۶ پیگیری خواهد شد شامل پروژه CDR و دیگری پروژه adblue است. برای پروژه سی دی آر مصوبه هیات مدیره داریم و به سمت فاز مطالعاتی پیش رفتیم و مدیرعامل موظف شده است که این کار  را انجام دهد اما پروژه adblue در فاز تحقیقاتی است و باید بررسی شود.
قنبریان در مورد پروژه adblue گفت: این محصول مثل کاتالیست در خودرو های بنزینی، راهکاری برای جذب گازهای آلاینده است که گازهای NOX را گرفته و به اکسیژن و نیتروژن تبدیل می کند همچنین ترکیبات شیمیایی از اوره است که به گازوئیل تزریق می‌شود و گازهای ناشی از احتراق N2O و NOX را به گازهای قابل استفاده تبدیل می‌کند.
این کاتالیست در خودروهایی استفاده می‌شود که امکان استفاده از این کاتالیست را داشته باشند که در کشور ما درحال حاضر این خودروها وجود ندارند.
وی افزود: استفاده از کاتالیست adblue در اروپا الزامی شده است و هند و ترکیه هم برای استفاده از این مواد شیمیایی در خودرو اقدام کرده اند. بنابراین در صورت تولید این کاتالیست می توانیم آن را به بازارهای مختلفی مثل کشورهای اروپایی و چین صادر کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت + 3 =

خانه درباره ماتماس با ما